Het patellofemoraal pijnsyndroom geeft klachten rondom de knieschijf (patella). Naast pijn kan er tevens stijfheid gevoeld worden of zwelling aanwezig zijn rondom de knieschijf. De pijnklachten treden meestal op tijdens het belasten van de knie zoals: wandelen, traplopen, hardlopen of fietsen. Soms ontstaat de pijn juist pas na inspanning. Het patellofemoraal pijnsyndroom komt het meeste voor bij jongvolwassen.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken voor het ontstaan en in stand houden van  het patellofemoraal pijnsyndroom. Vaak spelen meerdere factoren een rol:

• Repeterende bewegingen of overmatig gebruik van de knie

• Spierzwakte van de bovenbeenspieren

• Hypermobiliteit

• Onvoldoende rompbalans

• Standsafwijking van de knieën of voeten, zoals: platvoeten of x-benen

Herstel en behandeling

Het patellofemoraal pijnsyndroom kan meestal goed behandeld worden middels fysiotherapie. Vroegtijdig beginnen met fysiotherapie is belangrijk voor een beter herstel.  Wanneer de klachten al een langere periode aanwezig zijn, duurt het herstel meestal langer. Fysiotherapie kan begeleiding bieden bij het uitvoeren van spierversterkende oefeningen en oefeningen om de stabiliteit van de knie te verbeteren. Ook bij een verkeerd beweegpatroon kan een fysiotherapeut begeleiding bieden.

Bij een afwijkende stand van de voeten kan een podotherapeut helpen bijvoorbeeld middels het aanmeten van steunzolen. Als de voeten in een goede positie staan, worden de knieën op een andere manier belast. Dit kan ervoor zorgen dat de klachten afnemen.