Meniscus klachten

Een meniscus is een halvemaanvormige schijf die in het kniegewricht ligt. Er is een binnen- en een buitenmeniscus. De meniscus vangt onder andere schokken op die ontstaan bij  bijvoorbeeld hardlopen of springen. Er zijn twee soorten meniscusklachten: acute meniscusklachten of degeneratieve meniscus klachten. Hierbij is voornamelijk het ontstaansmoment verschillend. Een acuut meniscusletsel ontstaat vaak door een trauma of verdraaiing van de knie. Bij degeneratief meniscusletsel ontstaat er schade aan de meniscus door slijtage als gevolg van langdurige overbelasting of door het verouderingsproces. De symptomen van acute - of degeneratieve meniscus klachten zijn nagenoeg hetzelfde.

Symptomen die u kunt ervaren wanneer er letsel is aan de meniscus:

• Scherpe pijn in de knie

• Zwelling in de eerste 24 uur na het letsel

• Slotklachten: u heeft dan het idee dat uw knie op slot springt waardoor u hem niet meer kunt bewegen.

• Moeite met lopen vanwege de pijn of een “op slot” gevoel

• Een “plop” of scheurend gevoel

• Moeite met het strekken van de knie

Herstel en fysiotherapie

Klachten aan de meniscus kunnen op twee manieren behandeld worden: conservatief (fysiotherapie) of operatief. De keuze is afhankelijk van de schade aan de meniscus en de mogelijkheid tot natuurlijk herstel. Een kort behandeltraject bij een fysiotherapeut kan helpen vast te stellen of de knie zonder operatie kan genezen. Voor een acute meniscusklacht is het verstandig om veel onbelast te bewegen. Een meniscus kan genezen na een acuut trauma, dit duurt ongeveer 3 maanden. Wanneer de klachten binnen deze periode niet minder zijn, kan een operatie uitkomst bieden.

Fysiotherapie speelt een belangrijke rol bij het  verminderen van pijn, zwelling en bij het herstel van de kracht en beweeglijkheid van de knie. De fysiotherapeut kan helpen middels het geven van adviezen over de belasting die op de knie gezet mag worden. Om de pijn te verminderen is het belangrijk om grote belasting op de meniscus te vermijden, bijvoorbeeld diep door de knieën buigen, het overstrekken van de knie of het verdraaien van de knie. Tevens kunnen er oefeningen doorgenomen worden om de kracht en beweeglijkheid van de knie te bevorderen.