Hoofdpijnklachten

Hoofdpijn is een veel voorkomende klacht. 90 tot 95 procent van de mensen heeft wel eens last van hoofdpijn. De oorzaak van hoofdpijn is niet altijd duidelijk. Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn. Spanningshoofdpijn en cervicogene (vanuit de nek) hoofdpijn kunnen door een fysiotherapeut of  manueel therapeut behandeld worden.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Deze presenteert zich meestal als een drukkende of knellende hoofdpijn (bandgevoel) die aan beide zijden van het hoofd gevoeld wordt. Vaak is er sprake van verhoogde spierspanning in de nek en schouderregio. Spanningshoofdpijn kan ontstaan door spanning/stress, verkeerde houding of door een overbelasting van de nekspieren. Bij chronische hoofdpijnklachten spelen erfelijke factoren soms een rol. Tijdens de intake wordt er gekeken waardoor de spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt. Wanneer de oorzaak ligt aan een verkeerde (werk)houding of een verhoogde spanning in de nekspieren dan kan fysiotherapie of manueel therapie een effectieve behandelvorm zijn. Er zal samen met u een passend behandelplan worden opgesteld.

Cervicogene hoofdpijn

Deze vorm van hoofdpijn komt minder frequent voor dan spanningshoofdpijn. Cervicogene hoofdpijn geeft voornamelijk een eenzijdige hoofdpijn. De pijn start in de nek en straalt uit naar de voorzijde van het hoofd en mogelijk tot boven het oog. De hoofdpijn is zeurend van karakter en gaat gepaard met een beperking in het bewegen van de nek. De klachten kunnen meestal opgewekt worden door druk in de nek, een draaibeweging of door langdurig een eenzijdige houding aan te nemen. Cervicogene hoofdpijn is door een fysiotherapeut/manueel therapeut goed te behandelen. De therapie bestaat onder andere uit manuele mobilisaties om de beweeglijkheid van de nek te herstellen. Tevens wordt er gekeken naar de houding en beweeglijkheid van de bovenrug en de schouders.