Tennis elleboog

De tenniselleboog, ook wel epicondylitis lateralis genoemd, is een overbelasting van de pezen, die aanhechten aan de buitenzijde van de elleboog. De pijnklachten bevinden zich aan de buitenzijde van de elleboog, waar de pezen van de strekspieren van de pols aanhechten. Met name bij het strekken van de elleboog of het buigen van de pols treden de  herkenbare klachten op. Daarnaast is het vaak lastig om flesjes open te draaien of doekjes uit te wringen. De pijn kan uitstralen naar de onderarm, pols en hand. Soms is er ook sprake van krachtsvermindering in de arm. Een tennisarm wordt meestal veroorzaakt door het herhalen van een bepaalde beweging, bijvoorbeeld: computerwerk, tennissen of schilderen. Dit kan resulteren in een overbelasting van de peesaanhechting(en) van de elleboog.

Herstel en behandeling

Een tennisarm kan vanzelf overgaan als de overbelasting afneemt, dit kan tot negen maanden duren. De fysiotherapeut kan ondersteuning bieden bij het herstel. De therapie bestaat onder andere uit technieken voor het verbeteren van de doorbloeding, het verminderen van de ervaren pijn en het normaliseren van de beweeglijkheid van het ellebooggewricht of omliggende gewrichten. Daarnaast worden er rekoefeningen of spierversterkende oefeningen doorgenomen die u thuis kunt uitvoeren. Tot slot kan er gebruik gemaakt worden van een elleboogbrace, deze brace kan de doorbloeding verbeteren en bijdragen aan het herstelproces.