Beweegprogramma voor mensen met hart- en vaatziekten

Bij Fysiotherapie Retera kunt u onder begeleiding van een fysiotherapeut werken aan een actieve leefstijl bij hart- en vaatziekten.

Als u te maken krijgt met hart- en vaatziekten is het belangrijk om uw fitheid te verhogen en een gezonde leefstijl te ontwikkelen en behouden. Regelmatig bewegen speelt hierin een zeer belangrijke rol. Vaak doorloopt u in het ziekenhuis een revalidatieprogramma, maar blijkt het lastig om na deze periode actief te blijven. Voor deze begeleiding bij het ontwikkelen van een actieve leefstijl kunt u bij ons terecht.

Maar wat is nu regelmatig bewegen?

U beweegt regelmatig als u voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB). Deze norm houdt in:

Op minimaal 5 dagen per week gedurende ten minste 30 minuten, minimaal matig-intensieve lichamelijke activiteit

(bijvoorbeeld stevig wandelen (5 km/uur) of fietsen (16 km/uur)).

Doelstelling is dat u na het doorlopen van het beweegprogramma zelfstandig aan deze norm kan voldoen en dat u deze leefstijl ook kunt handhaven.

Tijdens het beweegprogramma wordt aandacht besteed aan het verhogen van de fitheid, het verbeteren van het inspanningsvermogen en het verbeteren van de spierfunctie. Het beweegprogramma is vooral geschikt voor mensen die het lastig vinden om zelfstandig een actieve leefstijl te ontwikkelen of te onderhouden.

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op een verhoogde bloeddruk, verhoogd cholesterol, inactiviteit en overgewicht.

Samen met uw therapeut stelt u aan de hand van uw wensen een beweegprogramma op. Hierbij kunt u denken aan:

• Verbeteren conditie
  • Ontwikkelen actieve leefstijl
  • Gewichtsverlies
  • Vergroten spierkracht
  • Functioneel trainen

(Indien wenselijk kan er ook samen met een diëtiste gekeken worden naar uw voedingspatroon. De diëtiste is wekelijks bij ons op de locatie aanwezig.)